Friday 28 October 2011

Siapakah Orang Melayu? Bahagian 2: Bentuk Rupa, Fisikal dan Warna Kulit

Safee Sali (kiri) dan Khairul Fahmi Che Mat (kanan). Lihat perbezaan yang ketara antara warna kulit dan bentuk rupa antara mereka. Safee Sali bermata bulat & besar, dan warna kulitnya sawo matang. Khairul Fahmi bermata sepet dan kulitnya berwarna kuning langsat. Kedua-duanya mengaku sebagai orang Melayu, walaupun kedua-duanya mempunyai rupa bentuk fisikal muka dan kulit yang berbeza.

Kenapa orang Melayu itu, suatu bangsa yang misteri, sehinggakan orang Melayu itu sendiri keliru atau tidak tahu tentang asal usul bangsa mereka sendiri? Sedangkan orang Cina Malaysia tahu dari mana asal usul mereka, orang India Fiji tahu asal usul mereka, orang Negro Amerika tahu asal usul mereka. Tetapi orang Melayu seperti terumbang ambing, keliru, tidak tahu, dan blur tentang asal usul nenek moyang mereka?

Apakah bangsa gadis-gadis ini? Adakah mereka berbangsa Thai, Filipina atau Cina? Mereka semua adalah gadis-gadis Melayu. Gambar diambil daripada sebuah blog.

Salah satu sebabnya adalah rupa bentuk fisikal orang Melayu itu sendiri. Daripada yang putih melepak & berhidung mancung, seperti kebanyakan orang Sunda di Bandung sehinggakan kepada yang hitam legam dan berambut kerinting, seperti kebanyakkan orang asli Malaysia, mereka ini dimasukkan didalam ras atau rumpun Melayu. Daripada yang berbadan sasa seperti bangsa Maori New Zealand sehinggakan kepada yang berbadan kecil seperti hobbit, yang dijumpai di kepulauan ..., Indonesia, mereka adalah juga rumpun orang Melayu.

Seorang gadis Melayu. Lihat bentuk muka dan warna kulitnya. Jika dia tidak memakai tudung dan tidak memakai baju kurung, mungkin orang ingat dia ini adalah gadis Cina. 

Jika dibandingkan dengan bangsa lain, kebanyakkan rupa benda dan fisikal mereka hampir serupa. Orang cina contohnya, kebanyakkannya bermata sepet, berhidung penyek, berambut hitam dan lurus, berkulit kuning langsat dan bertubuh kecil atau sederhana. Yang paling ketara adalah warna kuning bangsanya. Tiada orang cina yang berkulit sawo matang atau gelap. Begitu juga dengan orang Negro atau Afrika. Hampir semua orang Afrika bermata besar, berhidung penyek, berambut hitam dan kerinting, berkulit hitam dan bertubuh besar. Tiada orang Afrika yang berkulit sawo matang atau berkulit kuning langsat. Yang ada pun, orang Afrika yang telah berubah warna kulitnya seperti Lewis Hamilton (pemandu Formula 1) atau Rio Ferdinand (Pemain Bola Manchester United), keluarganya telah lahir dan tinggal di England sejak beratus-ratus tahunnya. Atau keluarganya telah berkawin campur dan mereka inilah hasil kacukan bangsa Afrika dan Causoloid.

Siapa antara mereka adalah gadis Melayu dan siapa yang bukan? Gadis yang ketiga dan keempat dari kiri, iaitu yang memakai baju biru muda dan yang memakai baju merah kelihatan seperti gadis Cina. Atau salah seorang mereka Melayu dan yang seorang lagi adalah gadis Cina. Atau mungkin kedua-dua mereka adalah gadis Melayu?

Tetapi, ada bangsa Melayu yang kulitnya kuning langsat dan bermata sepet. Pada mulanya, ramai yang sangka mereka ini adalah kacukan melayu cina. Di semenanjung Malaysia, kebanyakkan mereka ini adalah kacukan melayu cina. Tetapi, bangsa melayu ini ramai terdapat di sebuah pulau di Indonesia. Mereka tidak mengaku yang mereka ini adalah kacukan melayu cina langsung. Bagi orang melayu semenanjung Malaysia, rupa mereka seakan orang cina. Tapi adat, budaya dan bahasa percakapan mereka adalah dari ras atau rumpun melayu. Mereka adalah melayu jawa, terutamannya orang banten dan orang surabaya. Contoh yang paling mudah, adalah Suharto, presiden kedua Indonesia. Jika dilihat betul2, matanya sepet dan kulitnya cerah, hampir berwarna kuning langsat. Tetapi dia tidak mengaku orang cina. Dia mengaku orang Jawa.

Gadis yang pertama dari kiri, kelihatan seperti gadis India. Yang kedua & keempat dari kiri seperti gadis Cina. Yang ketiga seperti gadis Melayu. Atau mereka semua adalah gadis Melayu?

Bahkan, semasa era pemerintahannya, dia dilihat sebagai anti-cina, kerana banyak dasar2nya yang menghapuskan kebudayaan dan ciri-ciri orang Cina Indonesia. Contohnya, orang Cina Indonesia dilarang mempunyai nama Cina. Namanya diIndonesiakan. Tulisan cina dan percakapan dalam bahasa Cina dilarang. Bahkan, dari 500,000 sehingga 1 juta orang cina Indonesia telah dibunuh dalam kempennya menghapuskan pengaruh Komunis Indonesia, setelah peristiwa rampasan kuasa yang dikenali sebagai peristiwa GS30 pada tahun 1965.

 Neelofa, seorang artis Malaysia yang sekarang tengah popular dan tengah naik. Neelofa berasal daripada Pasir Mas, Kelantan. Dia mengaku sebagai Melayu. Lihat warna kulitnya yang putih.

 Farah Fauzana, pengacara Malaysia yang terkenal. Dia juga mengaku sebagai Melayu. Lihat warna kulitnya yang sawo matang, perbezaan yang amat ketara dengan warna kulit Neelofa yang putih. Di sini, saya bukan bermaksud untuk menghina Farah atau sesiapa, cuma untuk mencari makna, apakah yang dimaksudkan dengan Melayu. Adakah Melayu itu satu bangsa, satu konsep atau satu budaya?

Di Malaysia, orang-orang Pasir Mas, Kelantan, ramai yang kulitnya kuning langsat, berbanding dengan orang Kelantan yang lain, yang kebanyakkan tinggal di pesisiran pantai dan berkulit gelap atau sawo matang. Neelofa adalah contoh terbaik seorang gadis Pasir Mas, Kelantan. Siapakah mereka sebenarnya? Adakah mereka dulunya berasal dari keturunan pedagang-pedagang Cina, yang masuk Islam dan keturunannya ramai yang menetap di Pasir Mas? Saya pun tidak tahu. Kena lebih banyak kajian dilakukan ke atas keturunan orang-orang Pasir Mas.

 Apakah bangsa gadis ini? Melayu, Cina, Jepun atau Korea? Dikatakan sebagai gadis Melayu. Wahallualam. Gambar diambil dari sebuah blog.

Begitu juga dengan kawan kenalan saya, orang Banten. Mulanya, bila diperkenalkan, saya ingat dia orang Cina Indonesia. Tetapi, dia bermati-matian tidak mengaku dia adalah orang cina ataupun ada kacukan cina dalam darahnya. Yang saya syak dia mungkin orang cina adalah matanya yang sepet dan kulitnya yang kuning langsat. Tetapi dia menidakkannya, sebaliknya mengaku orang Banten asli, tanpa apa-apa kacukan atau darah dari orang cina.

 Apakah bangsa gadis ini? Kelihatan seperti gadis Cina, tetapi mungkin juga gadis Melayu. Perhatikan matanya yang besar, bulat dan tidak sepet. Tetapi warna kulitnya putih seperti orang Cina. Gadis ini sebenarnya berbangsa Melayu, gambar diambil dari sebuah blog.

Begitu juga dengan seorang lagi kawan kenalan saya, orang Surabaya. Dia bekerja di Puduraya, sebagai jurujual. Kulitnya kuning langsat dan berambut blonde. Rambutnya blonde kerana dia dyekan rambutnya. Rambut aslinya berwarna hitam. Ramai orang Cina yang membeli makanan atau minuman darinya yang bertutur dalam bahasa Cina kepadanya. Ramai orang Cina yang menyangkakan yang dia adalah orang Cina. Tetapi ramai terkejut besar bila dia berkata dia bukan orang Cina dan tak tahu bertutur bahasa Cina. Mereka pula meneka, kalau bukan orang Cina, mungkin orang Filipina? Tapi, dia menjawab tidak, tetapi sebaliknya mengaku orang Surabaya, Indonesia.

 Melayu atau Cina? Perhatikan matanya yang besar. Beliau sebenarnya adalah gadis Cina bernama Winnie Chin, seorang model Malaysia. Gambar diambil dari website Daily Chili, the Star.

Begitu juga dengan seorang lagi kenalan saya, orang Melayu Malaysia. Keluarganya unik. Dia mempunyai 6 adik beradik, 3 lelaki dan 3 perempuan. Rupanya macam orang Cina, berkulit kuning langsat dan bermata sepet. Tetapi, abangnya ada yang hitam legam macam orang India dan ada abangnya yang berkulit sawo matang macam orang melayu kebanyakkannya. Kedua-dua orang tuanya, adalah orang Melayu belaka. Bagaimana, satu keluarga orang Melayu mempunyai anak yang seorang rupanya macam orang cina, seorang macam orang Melayu dan seorang macam orang India? Pelikkan? Mungkin ada yang mengatakan mungkin ibunya ada skandal dengan orang lain. Tapi, ada banyak contoh lagi, dimana kedua-dua ibu bapa adalah orang melayu belaka, tetapi warna kulit anaknya berlainan!

 Gadis yang pertama dari kiri seperti gadis Melayu. Yang kedua dan ketiga seperti gadis Cina. Atau ketiga-tiga mereka adalah gadis Melayu?

Contoh satu lagi. Jiran rumah saya di Johor, mempunyai 4 orang anak perempuan. Anak sulongnya, berwarna hitam legam, anak kedua berwarna putih melepak, anak ketiga pun putih melepak dan keempat warna sawo matang. Mungkin bapanya yang berkulit hitam dan ibunya berkulit putih, mendapat variasi warna yang berlainan. Bagi keluarga orang Melayu, mendapat warna variasi yang berlainan dari keluarga yang sama adalah lumrah alam. Tiada yang pelik atau ada skandal. Tetapi bagi orang Cina atau India, ini adalah sesuatu perkara yang pelik atau yang tak masuk akal. Bagaimana, dalam satu keluarga yang sama, seorang anak rupanya seperti orang Cina, seorang macam orang melayu dan seorang macam orang India? Inilah yang memeningkan kepala orang Cina, orang India dan Mat Saleh tentang keturunan dan asal usul orang Melayu! Juga memeningkan kepala orang Melayu sendiri!

 Melayu atau Cina? Kelihatan seperti seorang lelaki Melayu, dengan mata yang tidak sepet, dan dengan misai dan janggut. Tetapi, beliau adalah Daren Lee, seorang model Malaysia berbangsa Cina. Gambar diambil dari website Daily Chili, the Star

Saya percaya ramai diantara anda, orang Melayu yang mempunyai keluarga seperti ini. Atau kawan-kawan, jiran atau sedara mara yang mempunyai keluarga seperti ini. Inilah uniknya orang melayu. Mereka mampu melahirkan bangsa melayu, india dan cina. Dan disinilah letaknya rahsia orang melayu dan keturunan orang Melayu. Rahsianya telah dibuktikan oleh sebuah kajian mengenai genetik mengenai asal usul orang Asia. Saya berikan kata kuncinya. Bermula huruf H dan mengandungi 4 ayat. Saya akan menceritakan mengenai kajian ini, yang mengemparkan dunia, dari segi biologi, genetik, arkeologi, sejarah dan sains.

 Melayu atau Cina? Perhatikan matanya yang besar dan bulat. Tetapi dia bukanlah gadis Melayu, tetapi gadis Cina bernama Jackie Heah. Gambar diambil dari website Daily Chili, the Star

Mungkin, sebab-sebab inilah timbul pelbagai teori, lebih2 lagi daripada orang Barat mengenai keturunan orang Melayu, daripada berasal dari Yunnan, China atau dari Taiwan. Ditambah lagi dengan sejarah yang digelapkan, oleh penjajah-penjajah yang datang ke alam melayu, untuk melemahkan semangat orang Melayu daripada bangkit menentang mereka.
Melayu atau Cina? Perhatikan matanya yang besar dan tidak sepet. Sekali imbas seperti gadis Melayu, tetapi beliau adalah gadis Cina bernama Karen Neo. Gambar diambil dari website Daily Chili, the Star

Ini belum lagi kita menceritakan mengenai pertemuan orang melayu dengan bangsa2 lain di zaman silam. Alam Melayu, dulunya amat dikenali dengan perdagangan maritim. Dengan adanya perdagagan maritim, maka terjadilah interaksi antara orang Melayu dengan bangsa-bangsa yang lain. Mungkin sebab-sebab begini, menambahkan kompleksiti untuk menentukan asal usul orang Melayu.

Melayu atau Cina? Lihat matanya yang besar dan bulat dan warna kulitnya yang putih, tetapi tidak kuning langsat. Adakah dia seorang Melayu? Bukan. Namanya Kelsey Rabindran, jadi bapanya kemungkinan besar berbangsa India. Mungkin dia ini kacukan Cina dan India atau Inggeris dan India, tetapi tiada darah Melayu. Tetapi rupanya seakan orang Melayu. Gambar diambil dari website Daily Chili, the Star

Inilah masalah pertama, bagaimanakah mendefinasikan, apakah rupa, bentuk fisikal dan warna kulit orang Melayu? Orang Cina, rupa bentuk fisikal ialah mukanya bermata sepet, berambut hitam lurus, berhidung penyek dan berkulit kuning langsat. Rupa bentuk badannya adalah kebanyakkannya kurus dan tingginya sederhana atau pendek. Orang Afrika, rupa bentuk mukanya, bermata besar, berambut hitam kerinting, berhidung penyek dan berkulit hitam. Bagi Orang Afrika bahagian timur rupa bentuk  badannya adalah kebanyakkannya tegap dan tinggi, seperti orang2 Nigeria. Bagi Orang Afrika bahagian barat,  rupa bentuk  badannya adalah kebanyakkannya kurus dan tinggi sederhana, seperti orang2 Sudan dan Somalia.

 Melayu atau Cina? Matanya besar, bulat dan mempunyai lapisan di atas kelopak matanya. Mungkinkah dia seorang Melayu? Tetapi warna kulitnya putih seperti seorang Cina. Dia bukan Melayu atau Cina. Dia berbangsa Jepun. Dia adalah Maria Ozawa, bekas pelakon porno di Jepun. Matanya besar dan bulat kerana dia adalah berasal daripada kacukan bangsa Jepun dan Inggeris daripada kedua belah ibu bapanya.

Orang Putih Utara, yang terdiri dari negara-negara Eropah Utara seperti Jerman, Sweden, Norway dan Denmark (puak Vikings), rupa bentuk mukanya, bermata besar, berambut blonde dan lurus, berhidung mancung dan berkulit putih salji. Rupa bentuk badannya adalah tegap dan tinggi. Orang Putih Latin, yang terdiri daripada negara-negara Eropah Selatan atau Eropah Latin seperti Itali, Sepanyol, Portugal dan Greek, rupa bentuk mukanya, bermata besar, berambut hitam dan lurus, berhidung mancung dan berkulit putih kemerahan. Rupa bentuk badannya adalah sederhana dan tingginya sederhana, berbanding dengan orang Eropah Utara.

Melayu atau Cina? Kulitnya putih seperti orang Cina, tetapi matanya besar dan bulat. Dia sebenarnya adalah gadis Melayu. Gambar diambil daripada sebuah blog.

Lihatlah perbezaan pemain2 bolasepak Sepanyol dan Jerman. Rata-rata, pemain bolasepak Sepanyol atau Eropah Latin adalah lebih rendah daripada pemain Jerman atau pemain Eropah Utara. Pemain2 Sepanyol, seperti David Villa, Andres Iniesta, Xavi Hernades, dan David Silva, rata-rata tingginya hanyalah 160-170cm sahaja. Sedangkan pemain2 Jerman seperti Per Mertesacker, Manuel Neuer, Bastian Schweinsteiger dan Thomas Müller rata-rata tingginya adalah antara 180-200cm! Jadi, bagaimana Sepanyol akhirnya berjaya memenangi Piala Dunia 2010? Dengan bermain permainan "tika-tika", atau short pass. Bolanya sentiasa melekat di atas padang dan jarang sangat melambung ke atas. Dan bagaimana Jerman berjaya memenangi Piala Dunia sebanyak tiga kali? Dengan bermain bola lambung, dari pemain tengah melakukan hantaran silang yang tinggi ke kotak penalti. Dan disambut oleh pemain penyerang yang akan menanduk masuk bola ke dalam gol. Permainan gaya orang Sepanyol, penuh dengan aksi keindahan. Permainan gaya orang Jerman, penuh dengan aksi fisikal. The Beauty vs The Beast. Akhirnya, the Beauty menang!

 Siapakah nama gadis Melayu ini? Beliau sebenarnya bukannya berbangsa Melayu, walaupun matanya besar, bulat dan mempunyai lapisan di kelopak mata atasnya. Tetapi dia berbangsa Cina dengan nama Jen Loh. Gambar diambil dari website Daily Chili, the Star


Jadi, bagaimanakah mendefinasikan rupa bentuk muka, bentuk fisikal dan warna kulit orang Melayu? Kerana orang Melayu tiada rupa bentuk yang tetap, tiada bentuk fisikal badan yang tetap dan tiada warna kulit yang tetap. Mungkin kerana sifat rupa muka, bentuk fisikal dan warna kulit yang tidak tetap, telah menimbulkan pelbagai teori mengenai asal usul orang Melayu. Sedangkan orang Melayu sendiri tidak tahu asal usul bangsanya, takkan berharap kepada bangsa lain? Jadi, siapakah orang Melayu dan darimanakah dia berasal?

 Khairul Fahmi Che Mat, penjaga gol kebangsaan Malaysia. Lihat matanya yang sepet, tanpa apa-apa lapisan di kelopak matanya dan kulitnya yang kuning langsat seperti orang Cina. Dulu, sebelum dia menjadi terkenal, dan orang ramai tidak kenal akan dia, mungkin orang yang terserempak dengan dia menyangkakan dia seorang Cina. Tetapi dia seorang Melayu. Kenapa dia seorang Melayu? Apakah yang dimaksudkan dengan menjadi seorang Melayu?

Bonus 1:-
Melayu atau Cina? Kulitnya putih seperti orang Cina, tetapi matanya besar dan bulat dan tidak sepet. Dia sebenarnya adalah gadis Melayu. Gambar diambil daripada sebuah blog.


Bonus 2:-
Melayu atau Cina? Saya pun tidak tahu, kerana dia memakai spek mata hitam. Jadi saya tak nampak bentuk matanya seperti apa. Mungkin saya perlu bertanya dengan dia, atau berkenalan dengan dia, baru saya tahu dia ini Melayu atau Cina.


P/S: Mungkin ada orang yang marah, kerana saya hanya membandingkan gambar rupa bentuk orang Melayu dengan Cina sahaja. Mungkin suatu hari nanti saya buat perbandingan gambar antara orang Melayu dengan orang India pula.


Bersambung....

37 comments:

  1. sy sendiri keliru.. melayu asli adalah orang asli.. itu kata pensyarah sy masa belajar dulu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Melayu telah berasimilasi dgn banyak bangsa

      Delete
  2. Knape semue gmbr..hot2 n sexy2..uhmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin sebab nak kasi kita fokus membaca

      Delete
    2. sexy dan padu ,menarik untuk dibaca

      Delete
  3. kebanyakkan orang melayu berasal siam dan berdarah siam

    ReplyDelete
    Replies

    1. Nape siam je
      Cina & india pun banyak pa
      Jngan marh adik dtg nk melawak
      😁✌

      Delete
    2. melayu x semestinya jawa.kekadang kita tgk muka chinese,siam,thailand,arabi,ad kacukn lah tu.

      Delete
  4. Malaysia kan ad pelbagai bangsa dri zaman dulu2 lag
    Cina india siam... Ni bngsa yg selalu nmpk d malasia dri dulu dri dulu lgi
    Mustahil lah kalu ad yg berdrah melayu je
    Tpi klu memg ad yg berdarah melayuu... Saja
    Agaknya macm mn rupe dia agknya gelap ke crah ke
    Ak pun nk tahu jugak rupa bangsa melayu asli yg mmg melyu original mcm mn
    Brulah bangga dengan bangsas endiri!

    ReplyDelete
  5. Melayu kelantan/terengganu berasal dari Thailand.melayu kedah/perlis asal Thailand. Johor/negeri9 segelintir asal jawa Indonesia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... Jawa asal mana pulak?? Malayu yg asal adalah berkulit gelap seperti KedahTua dahulu. Tapi sekarang ini banyak putih kuning berdasarkan faktor keadaan ...sekatang yg hitam boleh jadi putih dgn perbagai krim putih dan lain2 produk kecantikan...

      Delete
    2. putih kuning faktor keadaan tu macam mana?

      Delete
  6. Replies
    1. tu la pasal, habis bergelora nafsu bujang aku ni

      Delete
  7. saya nak mintak satulah.... saya mintak respect seseorang. saya rasa gambar neelofa tak bertudung tak sepatutnya ditonjolkan. skarang. saya sedar post ni dah lama mungkin si author pon lupe pasal ni.
    tapikan satu lagi saya tak faham.. i supposed this should be educational but dalam senyap die cam nak tarik nafsu orang. yuck. dalam banyak2 gambar kenapa pilih gambar yang cam kat club. boleh je kot tunjuk pompuan yang bertudung dan yang sopan plus elegant. tu barulah iri melayu yang sebenar

    ReplyDelete
  8. terlepas melayu Arab, melayu Sudan, Melayu Yemani, Parsi, Papua seperti Timurese, Dravida (Tamil), Pakistan, Aryan dll. Pokoknya, Melayu moden adalah Melayu Mongrel yakni campuran berbagai bangsa.

    ReplyDelete
  9. Sy berketurunn cina dan siam kelantan sebelah ibu dan india sebelah ayah

    ReplyDelete
  10. Blogger ni mcm tak betul je..nak cakap psl bangsa melayu ke, nk stalk tgk pompuan seksi..Gamba mana ntah dia cilok..giler seks..bodoh...mesti org tua ni..ayat pon skema..oppss

    ReplyDelete
  11. Hahahha bro kau mcm tak betul ni .. Bro adeh ..okay kalau melayu taktahu asal usul . Bagaimana org2 cina tahu asal usul ? Padahal mereka itu bermata sepet berkuliy putih sama persis seperti org2 korea , japan , mongolia , taiwan , vietnam , thai , mnyanmar . Jadi mcm mana kau boleh ckp yg diorng tahu asal usul ? Sebenarnya sama bro . Seperti di thai kulit gelap dan putih juga di panggil bangsa siam .. Sama je semua bro jalan cerita . Takpayah lah tertanya tanya hal yang mudah di kaji ni. Dan kau sendiri yg buat pening kepala otak kau sendiri . Kat africa pun kau ingat kaum africa je ke kulit gelap? Mereka pun taktahu sama ada asal usul mereka itu dari mana , dari madagascar , atau brazil , atau ghana dan lain2 . Semua sama. Dan arab juga. Sama persis macam syria , palesti , dan india , pakistan . Mereka pun tak tahu dari mana mereka nak kesan asal usul mereka bro . Same lah mcm melayu kite . Dah lah jhn ditanya soalan2 mudah yg dibuat susah oleh kepale otak kau yg dah mmg bangang abadi

    ReplyDelete
  12. Kau ni anxiety disorder ni .. Tanya dan kaji soalan2 yg bodoh2 mcm budak umur 7 tahun .. Malu la wey haha

    ReplyDelete
  13. Hahahahah jawapan dia mudah je.. kita semua berasal daripada Adam.. tak ada Adam tak ada la kita... Dari adam dan keturunan dia la jadi belbagai bangsa kat dunia ni.. Allah memang cipta keturunan Adam ni supaya menjadi suku² dan bangsa² kat dunia.. bukan bangsa apa pon kita.. kalau ditoreh tangan darah merah juga yang mengalir.. cuma kita berlainan fahaman(agama) saja.. we are all equal

    ReplyDelete
  14. Bukti ditunjukkan pada research genetik berkaitan mtDNA atau DNA mitochondria untuk mengetahui asal usul orang Melayu.
    MtDNA adalah fakta saintifik.
    DNA tak menipu, yang suka menipu adalah manusia.
    Kenapa tak tanya orang American Afrika tu, kenapa kulit mereka mula cerah, tak hitam berkarat macam zaman dulu?

    ReplyDelete
  15. Saya mata sepet,kulit cerah,rambut keriting
    Keturunan apakah saya.huhu..rangka x besar,tggi 162cm.tidak mmpunyai bulu roma dan kening yg tebal n lebat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanya ibubapa atau ahli keluarga yg lebih tua untuk tahu asal salah silah

      Delete
  16. Saya melayu cmpur bugis cmpur thai cmpur Portuguese mcm mna tu

    ReplyDelete
  17. dia letak gambar maria ozawa ...ditanya pulak orang melayu atau tidak 😅😅
    Memang sah la ramai kenal dari jepun haha

    ReplyDelete
  18. dahla ayat- ayat berbaur racist....tulis asal tangkap muat and ikut pandai2 sendiri....orang Kelantan Pasir mas walaupun ada yang mungkin berkulit cerah tapi mereka bukanlah satu-satunya orang kelantan berkulit cerah....orang Kota Bharu pun ramai berkulit cerah ( tiada salah pun kalau berkulit gelap, saya hanya ingin mengatakan betapa ridiculous claim dia ni). malah orang Pasir Mas yang saya kenal ramai kacuk Pakistan dan berkulit cerah bukanlah ciri utama mereka!

    ReplyDelete
  19. NI SEBENARNYA BLOG MERANGSANG NAPSU SYAHWAT LELAKI MELAYU, BUKAN CITE PASAL BANGSA MELAYU. KEPALA BANA LAHNAT JILAKE PUNYE BLOG SEX MANIAC

    ReplyDelete